top of page

קלתאות! (ומרנטות) הן אלגנטיות, מרשימות, מיוחדות וממש (אבל ממש) מפונקות. 

עודכן: 23 במרץ 2021


קלטאות ומרנטות
קלטאות ומרנטות

תרשו לי להתחיל מהסוף- הן שוות את זה.

המרנטה איננה קלתאה, אך הן בנות דודות ומאחר ותנאי הגידול שלהן זהים, המדריך תקף לשתיהן.

לכל אחת מראה וסגנון משלה, חלקן מפונקות יותר (מישהו אמר קלתאה אורנטה?), וחלקן פחות אבל כולן מתגמלות, במיוחד כשמוצאים את הנוסחה המתאימה. מטרת המדריך היא לתת לכם מעט רקע, לעשות קצת סדר בראש ולסייע לכם להתמודד עם בעיות שכיחות.

במדריך תוכלו למצוא:

  • הסבר כללי- מהן קלתאות והבדלים בין קלתאות שונות, מהו איזור הגידול הטבעי שלהן ואילו ניתן להשיג אצל הגנן.

  • מיקום בבית- תאורה ולחות.

  • השקיה ומצע שתילה.

  • דישון קלתאות.

  • התמודדות עם מזיקים.


אז מה היא בכלל קלתאה?

הקלתאה היא צמח טרופי, המגיע מיערות הגשם של דרום אמריקה. לקלתאות מגוון רחב של עלים בצבעים, סגנונות ומרקמים שונים (נגעתם פעם בעלים של קלתאה וורשביזי? עשויים מקטיפה) מה שעושה אותן כה פופולריות.

באופן אישי אני מאוד אוהב קלתאות ומשתדל להביא מגוון כמה שיותר רחב (תמיד שווה לעקוב באתר, אני משתדל להוסיף קלתאות נוספות לעיתים יחסית קרובות). אם אתם חדשים בתחום ושוקלים לרכוש את הקלתאה הראשונה שלכם, אני ממליץ להימנע מהאורנטה (הקלתאה הראשונה שלי. היום ז"ל. תלמדו מהטעות שלי!) ולנסות את המג'יק סטאר או וורשביזי, אפילו אורביפוליה.


בחרתי קלתאה, מה אני עושה איתה עכשיו?

נתחיל מהמיקום בבית. נחפש מקום מואר, אך ללא שמש ישירה. מאחר והקלתאות מגיעות מעומק היער הטרופי, אזור שנמצא בצל צמרת העצים לאורך כל השנה, ננסה למצוא תנאים דומים בבית. חלון מערבי או צפוני עשויים להתאים אבל צריך לקחת בחשבון שלעיתים קרובות יש צורך בניסוי וטעיה. במידה והצמח לא מקבל מספיק אור, תראו צימוח איטי במיוחד, עם עלים קטנים יחסית וחיוורים/דהויים. אם הקלתאה תקבל יותר מדי אור או שמש ישירה, עלולים להופיע קצוות שרופים (חשוב לציין שקצוות שרופים לא מעידים בהכרח על תאורה עודפת).

מעבר לתאורה, חשוב למקם את הקלתאה באיזור מוגן מרוח, בפרט ממשב הרוח היבש שיוצא מהמזגן. הקלתאות רגילות ליערות מלאי ערפילים וגשם, עם לחות גבוהה באופן קבוע. לכן ננסה למצוא להן מקום לח בבית (מקלחת עשויה להיות מושלמת). מעבר למיקום, מומלץ גם להשפריץ עליהן מעט מים לפעמים או אפילו להניח אותן ליד מכשיר אדים קטן אם אתם ממש רוצים להשקיע.


מצאתי מקום מושלם, אבל מה עם השקיה?

כאן אנחנו כבר מתחילים לעבוד קצת יותר קשה (אבל באמת קצת, זה סתם נשמע מסובך). בדרום אמריקה, הקלתאות שותות מי גשמים נקיים ביותר. לכן הן גם רגישות למים המכילים מלחים, כמו מי ברז רגילים. כדי למנוע המלחה של מצע השתילה עקב שימוש במי ברז, חשוב להשקות בעודף, ולאפשר לכמות נכבדה של מים להתנקז מהחורים ולקחת איתם מלחים עודפים. ניתן גם להשתמש במי בריטה/אוסמוזה, אבל ממש לא חובה (באופן אישי אני משקה במי ברז, אבל אם בא לכם להשקיע.. לכו על זה).

חשוב לשמור על מצע לח באופן קבוע!!! במידה והמצע מתייבש, נוצר נזק בלתי הפיך לעלים (קצוות שרופים, ואף עלים שלמים שפשוט מתאבדים). מצד שני, גם יותר מדי מים עלולים להטביע את השורשים, לחנוק אותם ולגרום להם להירקב. נשמע מסובך? אז זהו, שדווקא יש פתרונות פשוטים וקלים לביצוע. קודם כל, תפטרו מהצלחת בתחתית. כשהצלחת מחזיקה מים, היא מונעת מאוויר לזרום דרך המצע ובעצם עוצרת את אספקת החמצן לשורשים. מעבר לכך חשוב לשתול את הקלתאות במצע מאוורר (אני משתמש בתערובת שתילה רגילה + ורמיקולייט גס, ביחס של 60/40, הורמיקולייט 60) כך שגם אם תשקו יותר מדי (בהנחה ואין צלחת), לא תוכלו לגרום נזק.

שימו לב! כל קלתאה שנרכשת אצל הגנן בצירוף עציץ לשתילה, תשתל במצע המתואר כדי לתת לכם ראש שקט בהשקיות.


איך מדשנים? כמה, ומתי?

עם כמה שהן מפונקות, קלתאות יסתדרו עם רוב סוגי הדשן. עם זאת, חשוב לציין שצריך לדשן מעט ובזהירות. מה זה מעט? אחת לחודש, בדשן מדולל לפי ההוראות (על כל בקבוק דשן, לא משנה איזה סוג, יופיעו הוראות- כמה דשן להוסיף לליטר מים) מאפריל עד אוקטובר (חודשי הצימוח העיקריים). מאחר ועודפי דשן עלולים לשרוף את קצוות העלים (ואף מעבר לכך אם ממש מגזימים), עדיף לדשן מעט מדי מאשר יותר מדי.


מצאתם מקום מושלם, את הנוסחה להשקיה, הוספתם דשן ואתם אפילו משפריצים עליה מים לפעמים! ועדיין, משהו שם לא מסתדר? יכול להיות שיש לכם מזיקים.

הקלתאות פופולריות לא רק בעולם שלנו, אלא גם אצל אקריות, וכנימות. איך מתמודדים? נעשה את זה קל. מכולם אפשר להפטר באותה דרך – שמן נים. מוהלים את השמן במים לפי ההוראות המצורפות (אצלי תוכלו להשיג את נימגארד של אקוגן), משפריצים על העלים ומנגבים אחרי כחצי שעה. מומלץ לחזור על הטיפול אחרי חמישה ימים- שבוע מהטיפול הראשון.

מזיק נוסף שאתם עלולים להתקל בו הוא תריפס- פסיק קטן ושחור שמסתובב בתחתית העלה ואוכל אותו להנאתו. תריפסים עמידים במיוחד לחומרי הדברה, כולל שמן נים, אך ישנם פתרונות יעילים גם להם. טרייסר אולטרא הוא חומר אורגני יעיל ביותר בקטילה של תריפסים וגם אותו מומלץ ליישם פעם נוספת במרווח של כשבוע מהיישום הראשון.

בקרוב יעלו לאתר מדריכים מפורטים לגבי אקריות, תריפסים וכנימות קמחיות.


המדריך אמנם מפרט את תנאי הגידול של החברות, אבל לא את ההנאה והסיפוק שהן יכולות לתת. כדי להבין את זה, תצטרכו להביא אחת הביתה ולנסות בעצמכם... אז יאללה, למה אתם מחכים?

472 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
משלוחים חינם בהזמנות החל מ350 שקלים!!!
bottom of page